Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Joran en Marga - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Joran en Marga - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Joran en Marga

05 Januari 2008 | Australië, Sydney

Na een korte vlucht van Christchurch naar Sydney (3 uur), kwamen we aan in een prachtige stad.
De eerste avond hebben we een korte wandeling gemaakt en wat boodschapjes gedaan. Tevens hebben we gekeken waar we het beste het vuurwerk konden zien. We hadden een plattegrondje van de stad met alle plekken waar het vuurwerk afgestoken werd en de uitkijkpunten (festivalterreinen).
Na de frustratie omdat we (lees: Marga) geen officieel visitor's boekje konden krijgen, hebben we besloten om de volgende dag eerst maar eens langs de 'i' te gaan (visitors centre in Darling Harbour). Maar eerst lekker slapen in onze hotelkamer.

Toen de wekker om 9 uur ging hebben we eerst ontbeten en hebben we ons klaar gemaakt voor een lange dag. Bepakt en bezakt (genoeg drinken, zonnebrandcreme, petje, badhanddoek en in de korte broek en t-shirtje......... ja ja en dat op oudejaarsdag) zijn we naar Darling Harbour gegaan. Gek genoeg kwamen we hier meer mensen tegen die hetzelfde idee hadden: waar moeten we naartoe om het vuurwerk goed te zien????

Uiteindelijk hebben we besloten om naar Mrs Macquaries Point te gaan, waar we uitzicht hebben op het Opera House en de Harbour Bridge.
Vanuit de haven hebben we een watertaxi genomen naar Circular Quay om vandaar uit naar het uitkijkpunt te gaan. Onderweg zagen we vanaf het water al overal tentjes en mensen staan. Onze chauffeur vertelde vrolijk dat die mensen er allemaal al zaten vanaf 30 december 's ochtends!!! De moed zakte ons een beetje in de schoenen :)

Eenmaal aangekomen in de haven bij de Harbour Bridge zijn we verder gewandeld naar Mrs Macquaries Point. Onderweg was de politie inmiddels bezig om de wegen af te sluiten en de mensenmassa te begeleiden. We hadden gedacht door de Botanische tuinen naar het punt te kunnen lopen, maar we moesten in een stoet tussen hekken door om bij de ingang van het festivalterrein te komen. Eenmaal daar aangekomen (vlakbij de ingang), vertelde ons een agent dat we achteraan in de lange rij moesten sluiten. We konden het einde van de rij niet eens zien, terwijl het een lange rechte weg was!!!!
Echter, deze keer hebben wij de domme toerist uitgehangen..... we zijn ietsiepietsie voorgekropen en stonden met 3 minuten bij de tassencontrole. Je mocht namelijk geen alcohol en glas meenemen.

Eenmaal op het festivalterrein probeerden we een mooi plaatsje te zoeken waar we het vuurwerk mooi konden zien...... nou, dat dachten meer mensen. Uiteindelijk hebben we een plekje gevonden waar we de Harbour Bridge half konden zien. We moesten plaatsnemen in de volle zon.
En daar zaten we dan....... om 12.15 uur in de middag.. in de brandende zon... tussen duizenden en duizenden mensen...... 12 uur te wachten op iets wat 12 minuten zou duren.

We hebben de tijd gedood met wat lezen, lekker in de zon liggen en wat eten en drinken. En vooral smeren met zonnebrandcreme en lekker mensen kijken.... het blijft leuk!

Toen het 20.00-20.30 was, werden de mensen om ons heen een beetje zenuwachtig. Ook wij hadden onze twijfels over het zicht en hebben onze tassen ingepakt en zijn naar een ander plekje op het terrein gaan zoeken.
Beneden aan de waterkant was een strook met perfect zicht op het Opera House en de Harbour Bridge..... en de vele boten die al aangemeerd lagen.
Tegen de hekken aan, op een heuveltje, hebben wij een perfecte plaats gevonden om de rest van de avond door te brengen. Om 21.00 uur begon het kindervuurwerk.... Acht minuten lang kregen we een voorproefje op wat later in de avond komen zou.... en dat beloofde wat, want dit was al indrukwekkend.
Na drie uur lang ons plekje verdedigd te hebben tegen indringers, was het dan eindelijk zover.... het aftellen was begonnen..... 0.00 uur!!
Wat een prachtig vuurwerk! Vanaf de brug, achter het Opera House, vanaf de wolkenkrabbers... overal kwam vuurwerk vandaan. Allemaal synchroon en steeds was het weer een verrassing wat er volgen zou. Het slotakkoord kwam vanaf de brug.... werkelijk overal kwam vuurwerk vandaan. Alles was verlicht, en zelfs onder de brug was een soort van waterval met vuurwerk en licht.

Toen het vuurwerk na 12 minuten voorbij was, konden we elkaar eindelijk een gelukkig nieuwjaar wensen. En de rest van de mensenmassa deed dat ook. Niemand haalde het in zijn hoofd om dat om 0.00 uur te doen. Bang om iets te missen van het geweldige spektakel.
Om 00.15 uur wilden alle mensen van het terrein af en gingen ze de stad in of terug naar het hotel.
Eenmaal terug in het hotel (wij waren om 01.05 alweer terug; het teruglopen viel reuze mee), konden we de fles champagne opentrekken die we van het hotel gekregen hadden. We hebben lekker wat gedronken, de tv aangezet om nogmaals te kunnen genieten van het vuurwerk en lekker even gedoucht, want het was toch wel een erg lange en warme dag geweest. Maar al het wachten was de moeite waard geweest! Dit zullen we nooit meer vergeten!

Na lekker uitgeslapen te hebben, hebben we ons op 1 januari laten verleiden tot de toeristische attracties van Sydney. Allereerst het Sydney Aquarium, vervolgens Sydney Wildlife World (beide gelegen aan de boulevard van Darling Harbour) en in het begin van de avond nog de Sydney Sky Tower. Alle drie attracties vielen ons behoorlijk tegen. Ten eerste was het erg druk, ten tweede was het allemaal erg klein en krap en ten derde stelde het weinig voor, in vergelijking met de dierentuinen die we hier gewend zijn. Ondanks het mooie uitzicht vanaf de Sky Tower, viel ook dit ons een beetje tegen. We hadden hier lekker willen eten in het Panorama Restaurant, maar het was allemaal zo onduidelijk en vaag hier. We hebben een medewerker gevraagd, maar het kostte erg veel geld en het was zo vreemd allemaal, dat we maar weggegaan zijn.

Op 2 januari zijn we met de Sydney Explorer (een hop on hop off sightseeing bus) de stad doorgereden. Op deze manier hebben we een groot deel van de stad kunnen zien. Tevens zijn we met de ferry naar Manly gegaan, terwijl we een prachtig uitzicht over Sydney en de haven hadden. Na lekker wat gedronken te hebben op een terrasje, hebben we de ferry terug genomen naar Sydney.
Eenmaal terug in Sydney hebben we nog een stuk gereden met de Sydney Explorer om vervolgens om 18.15 uur lekker te kunnen eten in een visrestaurant in Darling Harbour. Hier hebben we heerlijk zalm gegeten en als toetje ijs en allemaal seizoensfruit. Heerlijk!!
Halverwege de avond zijn we teruggelopen naar ons hotel om de tassen voor de laatste keer in te pakken.
Op 3 januari zijn we om 15.45 uur vetrokken vanuit Sydney naar Hong Kong en Amsterdam. De vakantie zit erop.... Nog een lange vliegreis voor de boeg voordat we weer terug zijn in het koude en regenachtige Nederland.

Groeten Joran en Marga