Wildlife in Glacier National Park!! - Reisverslag uit Helena, Verenigde Staten van Joran en Marga - WaarBenJij.nu Wildlife in Glacier National Park!! - Reisverslag uit Helena, Verenigde Staten van Joran en Marga - WaarBenJij.nu

Wildlife in Glacier National Park!!

Door: JoMa

Blijf op de hoogte en volg Joran en Marga

03 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Helena

Hello!

We zijn alweer vier dagen verder. We hebben 2 lange rijdagen achter de rug, voordat we in Glacier National Park aankwamen. De 2e dag was het langste stuk van deze vakantie, namelijk 365 mijl, maar had wel een hoogtepunt: we hebben namelijk onze eerste zwarte beer gezien! Hij liep gewoon van links naar rechts over de highway, vlak voor onze camper.

De eerste dag in Glacier National Park hebben we de shuttlebus genomen om de Going-to-the-Sun road te rijden. Dit is een 50 mijl lange weg, die dwars door het nationale park gaat. Helaas mochten we deze weg niet rijden met de camper en daarom namen we de gratis shuttlebus. Op zich een mooi systeem; dit hadden we vorig jaar ook al meegemaakt in een aantal parken en daar werkte het prima. Het was mooi weer, dus we gingen vol verwachting op pad.
Helaas viel het een beetje tegen: het was hartstikke druk in het park, we stonden als sardientjes in een tonnetje in de bus en, terwijl het een scenic road is, konden wij er dus helemaal niks van zien! Halverwege zijn we uitgestapt (dit was na een uur staan in de bus) en hebben we vanaf Logan Pass, op ruim 2000 meter, een wandeling gedaan, de Hidden Lake Nature Trail. Dit was een erg mooie wandeling, met weidse uitzichten en aan het eind een mooi uitzicht op een meer. Na een lekkere picknick onderweg zijn we weer teruggelopen. Na de wandeling hebben we nog een stukje van de westkant van het park gedaan met de shuttlebus, maar eerlijk gezegd was dit niet helemaal wat we ervan verwacht hebben, dus hebben we de weg terug maar genomen.

De volgende dag werden we wakker, nadat het ’s nachts geregend had. Het was nog steeds bewolkt, maar op zich niet koud. Vandaag wilden we de Many Glacier vallei bezoeken; gelukkig kon dit deel wel weer met de camper, dus om 07.30 uur reden we al weg. We hebben een boottocht gemaakt over Swiftcurrent Lake, een stukje gewandeld naar het Josephine Lake en daar weer de boot genomen. We zaten net op het water en we zagen al onze eerste grizzly-beer!! Aan de rand van het meertje. Super! Helemaal blij voeren we verder het meer op en toen we bijna aan het eind van het meer waren, zagen we een moose (eland) in het water. Die hadden we pas een enkele keer in het echt gezien, dus wederom blije gezichten. Tijdens het maken van de foto’s werd het dier opgeschrikt door….. een grizzlybeer. Erg gaaf om die twee dieren samen te zien en te zien hoe ze op elkaar reageren. Helaas was onze positie in de boot niet zo goed voor het schieten van echt goeie plaatjes.

Aangekomen bij de aanmeerplek, stond ons een wandeling te wachten naar Grinnell Lake, onder leiding van een gids. Door een dicht bos liepen we verder. En met al die dieren die we gezien hadden, was het ook wel spannend, hoewel we gelukkig met ca. 40 mensen waren, dus lawaai genoeg :).
Op het paadje voor ons liep op een gegeven moment ook weer een grizzlybeer. Nadat we hem de ruimte hadden gegeven om verder te lopen, konden wij ook weer verder. Eenmaal aangekomen bij Grinnell Lake was de omgeving erg mooi, met uitzicht over een groot meer, met aan het eind de Grinnell Glacier. Toen we net weer verder wilden lopen, zagen we twee baaitjes verder weer een grizzlybeer lopen op het strand en hij kwam onze kant op. Echt super! We dachten nog: oh, die is nog een eindje weg, maar hij kwam steeds dichterbij. Op een gegeven moment begonnen we lawaai te maken en te klappen in onze hadden, zodat de beer weet dat er mensen zijn, maar dat maakte hem helemaal niks uit. Dus wij in de achteruit…. En hij liep gewoon op ca. 15 meter afstand bij ons langs!! Erg mooi!

Na de wandeling en de boottocht terug hebben we ’s middags lekker rustig aangedaan. De terugweg naar onze camping bracht ons nog meer wildlife: een etende grizzlybeer langs de weg en een coyote vlak voor de camping. Op de camping heeft Joran nog een hummingbird (kolibrie) “geschoten”. Wat een topdag hadden we gehad!!

Vandaag hebben we Glacier National Park alweer verlaten, na een nacht vol regen en ook vanochtend regende het. Gelukkig hadden we een rijdag en we zijn nu op weg naar Yellowstone National Park. Op zich was Glacier erg mooi, maar toch niet helemaal wat we ervan verwacht hadden. Echter, al het wildlife wat we gezien hebben, maakte het onvergetelijk!!

Tot de volgende keer, groetjes JoMa!

• 03 Augustus 2013 - 19:13

Grietje En Roelof:

Jullie maken weer een geweldige reis. Ook prachtige foto's
    Wij genieten hier van het prachtige weer en een mooi fietstochtje in de omgeving van Hellendoorn.
    Groeten Van ons.

• 03 Augustus 2013 - 22:51

De Vosjes:

Hallo Joran en Marga,

Wat maken jullie leuke dingen mee zeg! Aan de foto's en verhalen af te leiden, hebben jullie wederom een mooie reis! Nog heel veel plezier toegewenst voor de komende twee weken.

Groetjes van ons drietjes